Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41

Korang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Pegawai Undang-Undang L41 ambilan Jabatan Peguam Negara dan Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan pada 29 Mac 2021 – 09 April 2021 ini? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Pegawai Undang-Undang L41 yg bagus?

Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41

Gagal dalam temuduga Pegawai Undang-Undang L41 akan ‘membunuh’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Pegawai Undang-Undang L41 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pegawai Undang-Undang’ yg hensem gila atau ‘Akak Pegawai Undang-Undang’ yg manis menawan.

Sebelum itu, bagi korang yg dapat panggilan exam online Pegawai Undang-Undang L41. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk exam ni boleh diperolehi di contoh soalan peperiksaan Pegawai Undang-Undang L41.

Permohonan jawatan kosong Pegawai Undang-Undang L41

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pegawai Undang-Undang L41 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pegawai Undang-Undang L41 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pegawai Undang-Undang L41 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEGAWAI UNDANG-UNDANG GRED L41 DI JABATAN PEGUAM NEGARA DAN PEJABAT KETUA PENDAFTAR MAHKAMAH PERSEKUTUAN

TARIKH TEMU DUGA : 29 MAC 2021 – 09 APRIL 2021

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pegawai-undang-undang-l41

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pegawai Undang-Undang L41

Panggilan ke temuduga jawatan Pegawai Undang-Undang L41 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pembantu Pegawai Undang-Undang L41 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pegawai Undang-Undang L41 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pegawai Undang-Undang L41, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pegawai Undang-Undang L41

Perjawatan Pegawai Undang-Undang L41 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan Pengurusan dan Profesional.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di Jabatan Peguam Negara dan Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan dan di pelbagai Kementerian/Jabatan.

Berikut adalah jadual gaji Pegawai Undang-Undang L41:

Gaji minimum RM 2,418.00
Gaji maksimum RM 9,607.00
Kenaikan Gaji TahunanRM 225.00
Jadual Gaji Pegawai Undang-Undang Gred L41

Gaji permulaan Pegawai Undang-Undang L41 ialah RM2,418.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM9,607.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM225.00.

Skop Kerja Pegawai Undang-Undang L41

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pegawai Undang-Undang L41. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pegawai Undang-Undang L41?

Ingat skop kerja Pegawai Undang-Undang L41 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

Bertanggungjawab menjalankan tugas perundangan dalam aspek pendakwaan, perbicaraan dan rayuan, nasihat perundangan, penggubalan undang-undang, penyemakan dan pembaharuan undang-undang, guaman dan hal ehwal antarabangsa.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41 (berkaitan jabatan / kementerian)

Untuk temuduga kali ini, Pegawai Undang-Undang L41 akan ditempatkan di :

  • Jabatan Peguam Negara
  • Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan

Jadi korang kena study jabatan-jabatan ni betui2.

Soalan mengenai jabatan-jabatan ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya – Apa perbezaan kuasa di antara Jabatan Peguam Negara dan Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan?

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pegawai Undang-Undang L41

  • Kenapa awak mohon jawatan Pegawai Undang-Undang L41 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pegawai Undang-Undang L41 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai dan wajar dilantik ke jawatan Pegawai Undang-Undang L41. Cuma pastikan korang tak melalut. 2-3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pegawai Undang-Undang L41?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Pegawai Undang-Undang L41 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pegawai Undang-Undang L41 ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pegawai Undang-Undang L41.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri awak.
  • Awak keja mana sebelum ni?
  • Gaji menarik tu. Kenapa awak berhenti?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Pegawai Undang-Undang L41 ni?
  • Apa tugas seorang Pegawai Undang-Undang L41?
  • Awak graduan Institut X kan? Apa awak belajar sana & kaitannya dgn tugas Pegawai Undang-Undang?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya? Tahun lepas punya ingat lagi tak?
  • Ingat Rukun negara? Apa rukun negara ketiga?
  • Siapa AG sekarang?
  • Apa beza Agong dengan Sultan?
  • Sila jelaskan peranan Mahkamah Rendah?
  • Kes juvana biasa dirujuk ke mana?
  • Apa sumbangan yg awak boleh berikan melalui tugas sebagai Pegawai Undang-Undang L41 ni?
  • Ada tgk belanjawan 2021? Apa yg boleh awak simpulkan utk belajawan kali ni?
  • Pakaian yg bagaimana dilarang semasa di mahkamah?
  • Sila jelaskan prosedur utk mendaftar surat kuasa wakil.
  • Apa itu tuntutan sivil? Boleh beri contoh.
  • Awak sanggup ke kalau dihantar ke kawasan Sabah?
  • Apakah peranan dan tanggungjawab seorang saksi?
  • Kerja ni banyak tekanan, so awak boleh kerja di bawah tekanan?
  • Jelaskan peranan negara dalam OIC?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pegawai Undang-Undang L41 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Soalan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pegawai Undang-Undang L41? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan Soalan Temuduga Pegawai Undang-Undang L41

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Undang-Undang L41).

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Senarai soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana!

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada 8 sebab kenapa korang kena dapatkan rujukan temuduga ini sekarang. Sebab ke-3 tu yg paling penting!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk pengetahuan korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga SPA ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pegawai Undang-Undang L41, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga SPA ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Korang dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga ini ditulis oleh Puan Jud Jamil. Siapa Puan Jud ini?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Korang rasa?

4) Lebih masa main PUBG

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga SPA (sesuai sekali dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Undang-Undang L41) ni.

Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta. Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll. Jom streaming sampai lebam..

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan contoh skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga SPA. Bukan soalan bocor. Bukan soalan ramalan. Bukan sama sekali.

Tetapi jenis soalan temuduga yang hampir sama. Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

6) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang gorang la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga SPA ni murah giler. Cuma RM30 sahaja. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30? Tiada apa sgt pun. Sedangkan utk topup data sebulan pun hampir tak cukup kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Lagi Hawau..

Dan disebabkan kemurahan rujukan contoh soalan temuduga ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 2 jam (klu korang pilih cara pembayaran billplz / online banking). Jadi tak perlu lagi tunggu Pos atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Korang patut miliki segera panduan yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja.

Rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pegawai Undang-Undang L41. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga kerja di sektor awam.

Penutup

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Makmal, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘memeningkan’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga C19 lepas di soalan temuduga Pembantu Makmal C19 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Arkib S19 dah diemelkan jadual dan lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pembantu Arkib S19 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Pembantu Muzium S19 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga tau. Baca soalan temuduga Pembantu Muzium S19 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Kementerian Sumber Manusia melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Pemeriksa Kilang dan Jentera JA29 (Kejuruteraan Mekanikal) dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Pemeriksa Kilang dan Jentera JA29 (Kejuruteraan Mekanikal) ni.

Kekosongan jawatan Pembantu Tadbir N19 selalu ada pada setiap tahun. Dan kini untuk sesi panggilan temuduga N19 kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan temuduga, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir N19 ni

SUK Melaka sedang menantikan kehadiran bakal Penolong Pegawai Tanah yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga. Sila baca contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Tanah NT29 ni.

Kementerian Kerja Raya juga telah mengeluarkan iklan kekosongan jawatan bagi gred JA9. Proses pengambilan sedang giat dijalankan. Kepada korang yang dipanggil ke stage temuduga, buat bebaik. Di samping itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Penolong Jurutera JA29 ni.

Jabatan Akauntan Negara masih menantikan kehadiran Akauntan WA41 baharu. SPA sudah mengeluarkan panggilan temuduga. Bagi calon yg layak, sila buat persiapan rapi. Dan jgn lupa baca soalan temuduga Akauntan WA41 ini.

JPA telah mengeluarkan kekosongan Pegawai Latihan Vokasional DV41 utk diisi oleh calon yang berkelayakan dan sesuai. SPA sebagai badan pengambilan yg dipertanggungjawabkan pula sudah mengeluarkan panggilan temuduga kepada mereka yg terlibat. Dapatkan beberapa contoh soalan temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 sebagai sebahagian daripada persiapan menduduki sesi getir ini.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Pegawai Undang-Undang L41 itu nanti dengan baik!

Leave a Comment

error: Content is protected !!