Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29

Korang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Penolong Jurutera Gred JA29 (Elektrik) ambilan Kementerian Kerja Raya pada 17 Januari 2021 – 27 Januari 2021 ini? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Penolong Jurutera JA29 yg bagus?

Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29

Gagal dalam temuduga Penolong Jurutera JA29 akan ‘membunuh’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Penolong Jurutera JA29 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Penolong Jurutera’ yg hensem gila atau ‘Akak Penolong Jurutera’ yg manis menawan.

Permohonan jawatan kosong Penolong Jurutera JA29

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Penolong Jurutera (Awam) JA29, Penolong Jurutera (Elektrik) JA29 atau Penolong Jurutera (Mekanikal) JA29 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Penolong Jurutera JA29 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Penolong Jurutera JA29 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PENOLONG JURUTERA (ELEKTRIK) GRED JA29 DI KEMENTERIAN KERJA RAYA

TARIKH TEMU DUGA : 17 JANUARI 2021 – 27 JANUARI 2021

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-penolong-jurutera-elektrik-ja29

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

(Temuduga ini hanya bagi calon yang berada di kawasan PKPB dan PKPP. Manakala calon yang berada di kawasan PKP, urusan temuduga ditangguhkan kepada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.)

Persaingan jawatan Penolong Jurutera JA29

Panggilan ke temuduga jawatan Penolong Jurutera JA29 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pembantu Penolong Jurutera JA29 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Penolong Jurutera JA29 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Penolong Jurutera JA29, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Penolong Jurutera JA29

Perjawatan Penolong Jurutera JA29 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan pelaksana/sokongan.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di di Kementerian Kerja Raya dan di pelbagai Kementerian/Jabatan.

Berikut adalah jadual gaji Penolong Jurutera JA29:

Gaji minimum RM 1,549.00
Gaji maksimum RM 5,701.00
Kenaikan Gaji TahunanRM 145.00
Jadual Gaji Penolong Jurutera Gred JA29

Gaji permulaan Penolong Jurutera JA29 ialah RM1,549.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM5,701.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM145.00.

Skop Kerja Penolong Jurutera JA29

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Penolong Jurutera JA29. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Penolong Jurutera JA29?

Ingat skop kerja Penolong Jurutera JA29 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

” Mengendalikan pelaksanaan projek bagi skop kerja kejuruteraan termasuklah kejuruteraan awam, mekanikal dan elektrik iaitu mengumpul maklumat untuk penyediaan reka bentuk, menyedia dan menyemak lukisan kejuruteraan, merekod inventori, mengawas tapak projek, menyelia pelaksanaan kerja pengawasan pembinaan di tapak projek, menyediakan laporan kemajuan projek, membantu kerja-kerja perundingan dan penyediaan sebut harga dan tender, menjalankan kerja penyenggaraan bangunan dan workshop, melaksanakan kerja-kerja kawalan, pengujian, penyenggaraan berkala peralatan elektrik, merancang dan menyusun aktiviti bagi mengawal selia sistem pengairan dan saliran serta menjalankan tugas-tugas yang berkaitan. ”

Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29 (berkaitan jabatan / kementerian)

Untuk temuduga kali ini, Penolong Jurutera JA29 akan ditempatkan di :

  • Kementerian Kerja Raya

Jadi korang kena study kementerian ni dan jabatan-jabatan di bawahnya betui2.

Soalan mengenai KKR dan jabatan di bawahnya dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu.

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Penolong Jurutera JA29

Kenapa awak mohon jawatan Penolong Jurutera JA29 ni?

Soalan Temuduga Penolong Jurutera

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Penolong Jurutera JA29 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29 (soalan Lazim Temuduga)

Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai dan wajar dilantik ke jawatan Penolong Jurutera JA29. Cuma pastikan korang tak melalut. 2-3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Penolong Jurutera JA29?

Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Penolong Jurutera JA29 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Penolong Jurutera JA29 ini?

Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Penolong Jurutera JA29.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri cik.
  • Awak keja mana sebelum ni?
  • Gaji agak bagus tu. Kenapa awak berhenti?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Penolong Jurutera JA29 ni?
  • Apa tugas seorang Penolong Jurutera (Awam) JA29?
  • Awak graduan Institut X kan? Apa awak belajar di sana dan kaitannya dengan tugas Penolong Jurutera Awam?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya? Tahun lepas punya ingat lagi tak?
  • Ingat Rukun negara? Apa rukun negara pertama?
  • Siapa menteri KKR sekarang?
  • Apa beza Agong dengan Sultan?
  • Siapa KP JKR?
  • Apa beza Penolong Jurutera Awam dengan Penolong Jurutera Elektrik?
  • Apa sumbangan yg awak boleh berikan melalui tugas sebagai Penolong Jurutera ni?
  • Ada tgk belanjawan 2021? Apa yg boleh awak simpulkan utk belajawan kali ni?
  • Apa pula tugas Penolong Jurutera JA29 dalam aspek keselamatan projek?
  • Sanggup kerja lebih masa?
  • Apa pendapat awak mengenai rasuah? Cara menanganinya dengan berkesan?
  • Awak sanggup ke kalau dihantar ke kawasan Sarawak?
  • Bagaimana awak mengurus tekanan?
  • Kerja ni banyak tekanan, so awak boleh kerja di bawah tekanan?
  • Jelaskan peranan negara dalam NAM?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Penolong Jurutera JA29 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Penolong Jurutera JA29? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan Soalan Temuduga Penolong Jurutera JA29

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan oleh calon temuduga Penolong Jurutera JA29).

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Senarai soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana!

Siapa Pengeluar Rujukan Ni?

Rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini merupakan keluaran InfoKerjaya PLT. InfoKerjaya PLT dah bantu lebih 83,000 graduan sejak tahun 2008/2009. Dah 12 tahun kot. Korang rasa?

Boleh percaya ke rujukan ni?

Boleh rujuk cebisan kisah kejayaan di laman rujukan temuduga Kerja Kerajaan di atas. Tapi yang berfikir dan punya daya pemikiran normal pun boleh timbang dan tahu. Paling teruk sekali pun, korang terbaca info penting dan mustahak dalam rujukan ni! Ada lebih 250 contoh soalan temuduga sebenar di dalamnya yg korang ‘terbaca’! Dan itulah kerugian paling sadis korang.

Scam ke apa ni?

Pengeluar rujukan temuduga Kerja Kerajaan ini adalah syarikat Infokerjaya PLT yang berdaftar dengan SSM. Sebuah syarikat bumiputera yang membekalkan persiapan temuduga untuk bantu kemasukan ke sektor kerajaan sejak tahun 2008/2009. Jika ada penipuan atau sebagainya boleh rujuk terus kepada pihak KPDNHEP.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 24 jam. Jadi tak perlu lagi tunggu Pos atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Korang patut miliki segera panduan yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja.

Rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Penolong Jurutera Awam JA29, Penolong Jurutera Elektrik JA29 dan Penolong Jurutera Mekanikal JA29. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga kerja di sektor awam.

Penutup

Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia & Kementerian Kesihatan Malaysia juga telah mengeluarkan iklan kekosongan jawatan bagi gred W19. Kepada pembaca yang dipanggil ke stage temuduga, buat bebaik. Di samping itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir Kewangan W19 ni.

Kementerian Tenaga Dan Sumber Asli & juga Kementerian Pertahanan Malaysia masih menantikan kehadiran Pembantu Operasi baharu. SPA sudah mengeluarkan panggilan temuduga. Bagi calon yg layak, sila buat persiapan rapi. Dan jgn lupa baca soalan temuduga Pembantu Operasi N11 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Makmal, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘memeningkan’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga C19 lepas di soalan temuduga Pembantu Makmal C19 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Arkib S19 dah diemelkan jadual dan lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pembantu Arkib S19 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Pembantu Muzium S19 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga tau. Baca soalan temuduga Pembantu Muzium S19 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Kementerian Sumber Manusia melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Pemeriksa Kilang dan Jentera JA29 (Kejuruteraan Mekanikal) dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Pemeriksa Kilang dan Jentera JA29 (Kejuruteraan Mekanikal) ni.

Kekosongan jawatan Pembantu Tadbir N19 selalu ada pada setiap tahun. Dan kini untuk sesi panggilan temuduga N19 kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan temuduga, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir N19 ni

SUK Melaka sedang menantikan kehadiran bakal Penolong Pegawai Tanah yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga. Sila baca contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Tanah NT29 ni.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Penolong Jurutera JA29 itu nanti dengan baik!

Leave a Comment

error: Content is protected !!