Soalan Temuduga Pembantu Arkib S19

Korang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Pembantu Arkib Gred S19 utk ambilan Arkib Negara Malaysia pada 07 Mac 2021 – 11 Mac 2021 ini? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Pembantu Arkib S19 yg bagus?

Soalan Temuduga Pembantu Arkib S19 Arkib Negara Malaysia

Gagal dalam temuduga Pembantu Arkib S19 akan ‘membunuh’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Arkib S19 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pembantu Arkib’ yg hensem gila atau ‘Akak Pembantu Arkib’ yg manis menawan.

Nota: Bagi korang yang dipanggil ke PSEE Pembantu Arkib pada 26 November 2020 ni. Sila baca contoh soalan peperiksaan Pembantu Arkib S19 ni utk rujukan korang.

Permohonan jawatan kosong Pembantu Arkib S19

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pembantu Arkib S19 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pembantu Arkib S19 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pembantu Arkib S19 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEMBANTU ARKIB GRED S19 DI ARKIB NEGARA MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 07 MAC 2021 – 11 MAC 2021

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pembantu-arkib-s19

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pembantu Arkib S19

Panggilan ke temuduga jawatan Pembantu Arkib S19 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pembantu Arkib S19 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pembantu Arkib S19 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pembantu Arkib S19, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pembantu Arkib S19

Perjawatan Pembantu Arkib S19 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan pelaksana/sokongan.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di Jabatan Perkhidmatan Veterinar.

Gaji permulaan Pembantu Arkib S19 ialah RM1,352.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM4,003.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM100.00.

Skop Kerja Pembantu Arkib S19

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pembantu Arkib S19. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pembantu Arkib S19?

Ingat skop kerja Pembantu Arkib S19 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

Menerima, menyemak dan mendaftar bahan-bahan arkib yang diterima, mendaftar bahan-bahan arkib yang diminta bagi tujuan penyelidikan dan rujukan, bahan-bahan arkib yang dikembalikan dan memastikan susunan dan pemeliharaan bahan-bahan arkib di bawah pengawasannya.

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Arkib S19 (berkaitan jabatan / kementerian)

Untuk temuduga kali ini, Pembantu Arkib S19 akan ditempatkan di :

  • Arkib Negara Malaysia

Jadi korang kena study jabatan ni betui2.

Soalan mengenai kementerian dan jabatan di bawahnya dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya soalan – Arkib Negara ni duk bawah kementerian apa?

Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia – yup.. inilah jawapannnya. Ingat baik-baik tau.

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pembantu Arkib S19

  • Kenapa awak mohon jawatan Pembantu Arkib S19 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pembantu Arkib S19 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Arkib S19 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuaidan wajar dilantik ke jawatan Pembantu Arkib S19. Cuma pastikan korang tak melalut. 2 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pembantu Arkib S19?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Pembantu Arkib S19 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pembantu Arkib ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pembantu Arkib S19.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Arkib S19 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Pembantu Arkib S19 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri cik.
  • Awak keja mana sebelum ni?
  • Gaji bagus tu. Kenapa awak berhenti?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Pembantu Arkib S19 ni?
  • Apa tugas seorang Pembantu Arkib S19?
  • Awak graduan Institut X kan? Apa awak belajar di sana dan kaitannya dengan tugas Pembantu Arkib S19?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya? Tahun lepas punya ingat tak?
  • Ingat kan Rukun negara? Apa rukun negara ke-2?
  • Sapa menteri pelancongan sekarang?
  • Apa beza Agong dengan Raja?
  • Kenapa awak nak mohon jawatan ni?
  • Siapa ketua pengarah arkib?
  • Berikan beberapa contoh dokumen bersejarah yg awak tahu.
  • Ada tgk belanjawan 2021? Apa yg boleh awak simpulkan utk belajawan kali ni?
  • Apa beza Pembantu Arkib dan Pembantu Muzium? Keduanya seakan sama pula.
  • Selain dokumen bersejarah, apa lagi yg ada dalam arkib?
  • Jawatan ni gaji dia kecik. Awak tak kisah ke?
  • Awak sanggup ke kalau dihantar ke Sabah?
  • Awak boleh kerja berpasukan?
  • Biasa kerja ni lebih masa. Kena travel. Boleh ke?
  • Jelaskan peranan negara dalam APEC?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pembantu Arkib S19 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pembantu Arkib S19? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan contoh soalan temuduga Pembantu Arkib S19

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan sebagai bacaan tambahan oleh calon temuduga Pembantu Arkib S19).

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab utama kenapa korang kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu paling penting!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk makluman korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga SPA ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pembantu Arkib S19 ni, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Korang dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil. Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Korang rasa?

4) Lebih masa main PUBG

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga SPA (sesuai dimanfaatkan oleh calon temuduga Pembantu Arkib S19) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan temuduga bocor. Bukan soalan temuduga ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan yang hampir sama.

Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

6) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang gorang la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga SPA ni murah giler. Cuma RM30 sahaja. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sgt pun pada masa ini. Utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Lagi Hawau..

Dan disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan.

Berapa lama leh dpt rujukan tu lepas bayar?

Klu korang guna billplz (FPX) / online banking, biasanya proses ni memakan masa di antara 1 – 2 jam shaja. Jadi tak perlu lagi berminggu tunggu Pos Laju atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat utk korang mula prepare utk temuduga!

Korang patut miliki segera panduan persediaan temuduga yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja ini.

Sekali lagi dinyatakan, rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pembantu Arkib S19. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Pegawai Pertanian Gred G41 dah diemelkan jadual dan lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pegawai Pertanian G41 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Pembantu Perikanan Gred G19 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan senang dapat panggilan temuduga tau. Baca soalan temuduga Pembantu Perikanan G19 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Jabatan Perikanan Malaysia melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Q29 dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Penyelidik Q29 ni.

Jabatan Arkib Negara Malaysia dah mengiklankan kekosongan jawatan Pembantu Pemuliharaan S19 melalui SPA. Calon yg sesuai pun sudah ditapis dalam exam online PSEE S19 baru-baru ini. Dan kini untuk sesi panggilan temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Pemuliharaan S19 ni

Jabatan Imigresen sedang menantikan kehadiran para pegawai Imigresen KP19 yang bakal menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga. Sila baca contoh soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19 ni.

Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia & Kementerian Kesihatan Malaysia juga telah mengeluarkan iklan kekosongan jawatan bagi gred W19. Kepada pembaca yang dipanggil ke stage temuduga, buat bebaik. Di samping itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir Kewangan W19 ni.

Kementerian Tenaga Dan Sumber Asli & juga Kementerian Pertahanan Malaysia masih menantikan kehadiran Pembantu Operasi baharu. SPA sudah mengeluarkan panggilan temuduga. Bagi calon yg layak, sila buat persiapan rapi. Dan jgn lupa baca soalan temuduga Pembantu Operasi N11 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Makmal, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘memeningkan’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga C19 lepas di soalan temuduga Pembantu Makmal C19 ni.

Pembantu Awam Gred H11 adalah jawatan yg dikira popular. Kenapa? Kerana setiap tahun akan ada beberapa pengambilan akan dibuat. Ini memandangkan jawatan ini diperlukan di hampir kesemua kementerian. Baca contoh soalan temuduga Pembantu Awam Gred H11 ini sebagai persiapan awal.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga!

Leave a Comment

error: Content is protected !!