Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41

Korang berjaya dipanggil ke temuduga Pegawai Latihan Vokasional Gred DV41 pada kali ini utk ambilan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA)? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare dan masih tercari-cari contoh soalan temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 JPA yg bagus?

Gagal dalam temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 akan ‘memusnahkan’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pegawai Latihan Vokasional’ yg hensem gila atau ‘Akak Pegawai Latihan Vokasional’ yg manis menawan.

Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41

Permohonan jawatan kosong Pegawai Latihan Vokasional DV41

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pegawai Latihan Vokasional DV41 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL GRED DV41 DI JABATAN PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA (JPA)

TARIKH TEMU DUGA : BELUM DIUMUMKAN

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pegawai-latihan-vokasional-dv41

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

(Temuduga ini hanya bagi calon yang berada di kawasan PKPB dan PKPP. Manakala calon yang berada di kawasan PKP, urusan temuduga ditangguhkan kepada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.)

Persaingan jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41

Panggilan ke temuduga jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain, sesi temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 lah yang akan menjadi medan pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pegawai Latihan Vokasional DV41

Perjawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan Pelaksana. Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia atau Kementerian Sumber Manusia.

Gaji minimum RM2,322.00
Gaji maksimum RM9,643.00
Kenaikan Gaji TahunanRM225.00
Jadual Gaji Pegawai Latihan Vokasional Gred DV41

Gaji permulaan Pegawai Latihan Vokasional DV41 ialah RM2,322.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM9,643.00 (maksimum).

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM225.00.

Skop Kerja Pegawai Latihan Vokasional DV41

Korang mesti tahu deskripsi tugas Pegawai Latihan Vokasional DV41. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pegawai Latihan Vokasional DV41?

Ingat skop kerja Pegawai Latihan Vokasional DV41 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

Bertanggungjawab kepada Pengarah di Institusi dalam menyelaraskan kegiatannya pada peringkat kebangsaan di Institusi sebagaimana yang ditentukan.

Menjalankan usaha-usaha berbentuk penyelidikan dan pembangunan latihan vokasional sejajar dengan keperluan industri.

Menyelia, menyelaras dan mengawal semua Penolong Pegawai Latihan Vokasional dan kakitangan lain dalam melaksanakan tugas aktiviti latihan.

Menyediakan jadual latihan tahunan, keperluan latihan termasuk pembahagian “work load” semua Penolong/Pembantu Pegawai Latihan Vokasional.

Menguruskan pelaksanaan program latihan dan persediaan perisian latihan.

Mengurus, menyelia dan mengawal kegunaan peralatan, bahan-bahan bengkel serta makmal latihan.

Mengendalikan kursus-kursus mengikut keperluan-keperluan sukatan dan piawaian latihan serta bertanggungjawab ke atas kualiti dan keberkesanan kursus yang dikendalikan.

Bertanggungjawab dalam membuat promosi, merancang dan menjalankan, menilai pencapaian kursus-kursus jangka pendek yang dijalankan di institusi berkenaan.

Membantu dalam menilai dan memperbaiki kursus-kursus latihan dari segi kelicinan dan keberkesanan.

Menyertai aktiviti-aktiviti pentadbiran/pengurusan Pusat Institusi Jabatan.

Membuat perhubungan dengan industri untuk mendapatkan tempat yang sesuai untuk pelatih-pelatih menjalani aktiviti dalam logi.

Merancang dan melaksanakan jadual lawatan susulan latihan dalam logi untuk pengajar-pengajar dan memeriksa laporan pegawai susulan untuk menilai keberkesanan program tersebut.

Menyempurnakan tugas-tugas lain dan tanggungjawab yang diarahkan oleh Pengarah dan Ketua Jabatan dari semasa ke semasa.

Menyelaraskan perhubungan di antara jabatan-jabatan/ketukangan-ketukangan khususnya yang berkaitan dengan keperluan latihan dan kemudahan bahan mengajar.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 (berkaitan jabatan / kementerian)

Pada kebiasaannya, Pegawai Latihan Vokasional DV41 akan ditempatkan di :

  • Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA)
  • Kementerian Sumber Manusia

Jadi korang kena study jabatan dan kementerian ni betui2.

Soalan mengenai JPA atau KSM ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya – Institut Latihan Perindustrian (ILP) di bawah kementerian apa?

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41

  • Kenapa awak mohon jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pegawai Latihan Vokasional DV41 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai untuk jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41. Cuma pastikan korang tak melalut. 2 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pegawai Latihan Vokasional DV41?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41 ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41.

Korang perlu kreatif dalam soal ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri awak (korang digalakkan memperkenalkan diri dalam Bahasa Inggeris).
  • Keja kat mana sebelum ni?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan ni?
  • Apa tugas seorang Pegawai Latihan Vokasional DV41?
  • Awak graduan USM kan? Apa yang awak belajar di USM dan kaitannya dengan Pegawai Latihan Vokasional DV41?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini?
  • Ingat kan Rukun negara? Apa dia yg kedua?
  • Apa beza Sultan dengan Agong?
  • Awak ada family yang keja di ILP?
  • Pernah dengar pasal JMTI? Boleh jelaskan?
  • Berapa lama latihan kemahiran yang dijalankan di IKBN?
  • Apa beza IKBN dan IKTBN? Ke sama je?
  • Awak rasa tahap kemahiran yang dipelajari di IKBN sama tak dengan tahap di IKM?
  • Betul ke IKTBN cuma jalankan latihan kemahiran dalam bidang teknikal sahaja?
  • Sila beri contoh kemahiran yang dipelajari dalam bidang hospitaliti.
  • Apa cadangan awak untuk menjadikan Malaysia lebih proaktif dalam NAM?
  • Jelaskan peranan negara dalam OIC?
  • Awak rasa ASEAN masih releven?

Sebaik-baiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan Contoh Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41).

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Siapa Pengeluar Rujukan Ni?

Rujukan soalan temuduga kerja kerajaan ini merupakan keluaran InfoKerjaya PLT. InfoKerjaya PLT dah bantu lebih 83,000 graduan sejak tahun 2008/2009. Dah 12 tahun kot. Korang rasa kalau rujukan ni tipu, dorang (termasuk kami) masih selamat ke?

Boleh percaya ke rujukan ni?

Boleh rujuk cebisan kisah kejayaan di laman di atas. Tapi yang berfikir dan punya daya pemikiran normal pun boleh timbang dan tahu. Paling teruk sekali pun, korang akan terbaca info penting dan mustahak dalam rujukan ni! Ada lebih 250 contoh soalan temuduga sebenar di dalamnya yg korang ‘terbaca’ tanpa sengaja! Dan itulah kerugian paling sadis korang.

Scam ke apa ni?

Pengeluar rujukan soalan temuduga kerja kerajaan adalah syarikat Infokerjaya PLT yang berdaftar dengan SSM. Sebuah syarikat bumiputera yang membekalkan persiapan temuduga untuk bantu kemasukan ke sektor kerajaan sejak tahun 2008/2009. Jika ada penipuan atau sebagainya boleh rujuk terus kepada pihak KPDNHEP.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan soalan temuduga kerja kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 24 jam. Jadi tak perlu lagi tunggu Pos atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Korang patut miliki segera panduan persediaan temuduga yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja ini.

Sekali lagi dinyatakan, rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Jabatan Pertanian Malaysia juga telah mengeluarkan iklan kekosongan jawatan bagi gred GA9. Proses pengambilan sedang giat dijalankan. Kepada korang yang dipanggil ke stage temuduga, buat bebaik. Di samping itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Pertanian G29 ni.

Juruukur Bahan Gred J41 adalah jawatan yg ‘hot’ untuk tahun ini. Pengambilan dibuat dengan agak kerap. Mungkin ini peluang baik korang. Buat persediaan sebaiknya dan jangan lupa baca soalan temuduga Juruukur Bahan Gred J41 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Pelukis Pelan (Seni Bina) JA19, dikatakan soalan temuduga JA19 ni merupakan antara yang agak ‘payah’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga JA19 lepas di soalan temuduga Pelukis Pelan (Seni Bina) JA19 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Pegawai Perancang Bandar dan Desa J41 dah diemelkan jadual dan lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pegawai Perancang Bandar dan Desa J41 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Jurugeospatial J41 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga tau. Baca soalan temuduga Jurugeospatial J41 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Kementerian Kesihatan Malaysia melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Pembantu Awam Gred H11 dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Awam Gred H11 ni.

Kekosongan jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan DG41 di KPM sudah diiklankan. Dan kini untuk sesi panggilan temuduga DG41 kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan temuduga, baca info penting contoh soalan temuduga Pegawai Perkhidmatan Pendidikan DG41 ni.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia sedang menantikan kehadiran bakal Pembantu Hal Ehwal Islam S19 yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga yg digeruni ramai calon. Sila baca contoh soalan temuduga Pembantu Hal Ehwal Islam S19 ni.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41 itu nanti!

2 thoughts on “Soalan Temuduga Pegawai Latihan Vokasional DV41”

  1. Assalamualaikum, saya nak tempah buku pdf version. Saya dah tekan butang tempah dan membuat pengesahan email. Bantulah saya, saya ingin mempersiapkan diri untuk jawatan Pegawai Latihan Vokasional DV41.

    Reply

Leave a Comment

error: Content is protected !!