Soalan Temuduga Akauntan WA41

Korang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Akauntan Gred WA41 ambilan Jabatan Akauntan Negara minggu ini? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Akauntan WA41 yg bagus?

Gagal dalam temuduga Akauntan WA41 akan ‘membunuh’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Akauntan WA41 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Akauntan’ yg hensem gila atau ‘Akak Akauntan’ yg manis menawan.

Permohonan jawatan kosong Akauntan WA41

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Akauntan WA41 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Akauntan WA41 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Akauntan WA41 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

AKAUNTAN GRED WA41 DI JABATAN AKAUNTAN NEGARA

TARIKH TEMU DUGA : BELUM DIUMUMKAN

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-akauntan-wa41

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Akauntan WA41

Panggilan ke temuduga jawatan Akauntan WA41 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pembantu Akauntan WA41 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Akauntan WA41 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Akauntan WA41, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Akauntan WA41

Perjawatan Akauntan WA41 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan pelaksana/sokongan.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di di Jabatan Akauntan Negara dan di pelbagai Kementerian/Jabatan.

Berikut adalah jadual gaji Akauntan WA41:

Gaji minimum RM 2,820.00
Gaji maksimum RM 9,585.00
Kenaikan Gaji TahunanRM 225.00
Jadual Gaji Akauntan Gred WA41

Gaji permulaan Akauntan WA41 ialah RM2,820.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM9,585.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM225.00.

Skop Kerja Akauntan WA41

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Akauntan WA41. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Akauntan WA41?

Ingat skop kerja Akauntan WA41 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

” Mengendalikan pengurusan keseluruhan fungsi-fungsi perakaunan dan kewangan pejabat-pejabat Kerajaan, meliputi melaksanakan analisis laporan kerangan serta fungsi perbendaharaan. ”

Contoh Soalan Temuduga Akauntan WA41 (berkaitan jabatan / kementerian)

Untuk temuduga kali ini, Akauntan WA41 akan ditempatkan di :

  • Jabatan Akauntan Negara

Jadi korang kena study jabatan ni betui2.

Soalan mengenai KKR dan jabatan di bawahnya dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya – Jabatan Akauntan Negara ni bawah kementerian apa?

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Akauntan WA41

Kenapa awak mohon jawatan Akauntan WA41 ni?

Soalan Temuduga Akauntan

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Akauntan WA41 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Akauntan WA41 (soalan Lazim Temuduga)

Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Contoh Soalan Temuduga Akauntan

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai dan wajar dilantik ke jawatan Akauntan WA41. Cuma pastikan korang tak melalut. 2-3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Akauntan WA41?

Contoh Soalan Temuduga Akauntan

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Akauntan WA41 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Akauntan WA41 ini?

Contoh Soalan Temuduga Akauntan

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Akauntan WA41.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Akauntan WA41 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Akauntan WA41 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri cik.
  • Awak keja mana sebelum ni?
  • Gaji agak bagus tu. Kenapa awak berhenti?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Akauntan WA41 ni?
  • Apa tugas seorang Akauntan WA41?
  • Awak graduan Institut X kan? Apa awak belajar sana & kaitannya dgn tugas Akauntan?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya? Tahun lepas punya ingat lagi tak?
  • Ingat Rukun negara? Apa rukun negara kedua?
  • Siapa menteri kewangan sekarang?
  • Apa beza Agong dengan Sultan?
  • Siapa KP JANM?
  • Apa fungsi imbangan duga?
  • Apa sumbangan yg awak boleh berikan melalui tugas sebagai Akauntan WA41 ni?
  • Ada tgk belanjawan 2021? Apa yg boleh awak simpulkan utk belajawan kali ni?
  • Kenapa kena buat catatan bergu? Kan leceh tu.
  • Di bahagian manakah kadar bayaran terakru direkodkan dalam kunci kira-kira??
  • Berikan tiga kepentingan mengawal tunai yg paling utama?
  • Awak sanggup ke kalau dihantar ke kawasan Sarawak?
  • Apakah kesan rekod kewangan yang tidak lengkap? Bagaimana mengatasinya?
  • Kerja ni banyak tekanan, so awak boleh kerja di bawah tekanan?
  • Jelaskan peranan negara dalam NAM?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Akauntan WA41 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Soalan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Akauntan WA41? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan Soalan Temuduga Akauntan WA41

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan oleh calon temuduga Akauntan WA41).

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Senarai soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana!

Siapa Pengeluar Rujukan Ni?

Rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini merupakan keluaran InfoKerjaya PLT. InfoKerjaya PLT dah bantu lebih 83,000 graduan sejak tahun 2008/2009. Dah 12 tahun kot. Korang rasa?

Boleh percaya ke rujukan ni?

Boleh rujuk cebisan kisah kejayaan di laman rujukan temuduga Kerja Kerajaan di atas. Tapi yang berfikir dan punya daya pemikiran normal pun boleh timbang dan tahu. Paling teruk sekali pun, korang terbaca info penting dan mustahak dalam rujukan ni! Ada lebih 250 contoh soalan temuduga sebenar di dalamnya yg korang ‘terbaca’! Dan itulah kerugian paling sadis korang.

Scam ke apa ni?

Pengeluar rujukan temuduga Kerja Kerajaan ini adalah syarikat Infokerjaya PLT yang berdaftar dengan SSM. Sebuah syarikat bumiputera yang membekalkan persiapan temuduga untuk bantu kemasukan ke sektor kerajaan sejak tahun 2008/2009. Jika ada penipuan atau sebagainya boleh rujuk terus kepada pihak KPDNHEP.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 24 jam. Jadi tak perlu lagi tunggu Pos atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Korang patut miliki segera panduan yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja.

Rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Akauntan WA41. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga kerja di sektor awam.

Penutup

Kementerian Tenaga Dan Sumber Asli & juga Kementerian Pertahanan Malaysia masih menantikan kehadiran Pembantu Operasi baharu. SPA sudah mengeluarkan panggilan temuduga. Bagi calon yg layak, sila buat persiapan rapi. Dan jgn lupa baca soalan temuduga Pembantu Operasi N11 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Makmal, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘memeningkan’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga C19 lepas di soalan temuduga Pembantu Makmal C19 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Arkib S19 dah diemelkan jadual dan lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pembantu Arkib S19 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Pembantu Muzium S19 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga tau. Baca soalan temuduga Pembantu Muzium S19 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Kementerian Sumber Manusia melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Pemeriksa Kilang dan Jentera JA29 (Kejuruteraan Mekanikal) dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Pemeriksa Kilang dan Jentera JA29 (Kejuruteraan Mekanikal) ni.

Kekosongan jawatan Pembantu Tadbir N19 selalu ada pada setiap tahun. Dan kini untuk sesi panggilan temuduga N19 kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan temuduga, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir N19 ni

SUK Melaka sedang menantikan kehadiran bakal Penolong Pegawai Tanah yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga. Sila baca contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Tanah NT29 ni.

Kementerian Kerja Raya juga telah mengeluarkan iklan kekosongan jawatan bagi gred JA9. Proses pengambilan sedang giat dijalankan. Kepada korang yang dipanggil ke stage temuduga, buat bebaik. Di samping itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Penolong Jurutera JA29 ni.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Akauntan WA41 itu nanti dengan baik!

Leave a Comment

error: Content is protected !!