Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Korang berjaya dipanggil ke temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 pada 17 November 2020 – 08 Disember 2020 ni utk ambilan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA)? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare dan masih tercari-cari contoh soalan temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik yg bagus?

Gagal dalam temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik akan ‘mematikan’ peluang korang untuk dilantik sebagai Kadet PTD. Gagal temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg PTD’ yg hensem gila atau ‘Akak PTD’ yg manis menawan.

Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Permohonan jawatan kosong Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pegawai Tadbir dan Diplomatik adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA8i apabila tempoh sahlaku telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK GRED M41 DI JABATAN PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 17 November 2020 – 08 Disember 2020

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pegawai-tadbir-dan-diplomatik-m41

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/ web/guest/ senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Panggilan ke temuduga jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain, sesi temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik lah yang akan menjadi medan pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Perjawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan pengurusan dan profesional. Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di Jabatan Perkhidmatan Awam.

Gaji permulaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik ialah RM2,422.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM9,631.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM225.00.

Skop Kerja Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pegawai Tadbir dan Diplomatik?

Ingat skop kerja Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41 ni untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

” Merancang, menggubal dan melaksanakan dasar-dasar awam mengenai pengurusan sumber tenaga manusia dan organisasi, sumber kewangan, ekonomi, pentadbiran dan pembangunan wilayah/daerah/tempatan/tanah, perancangan dan pentadbiran sosial, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri (termasuk perkhidmatan luar negeri) keselamatan/ketahanan negara serta pengurusan teknologi maklumat. ”

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik (berkaitan jabatan / kementerian)

Pada kebiasaannya, Pegawai Tadbir dan Diplomatik akan ditempatkan di :

  • Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia

Jadi korang kena study jabatan ni betui2.

Soalan mengenai JPA ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu.

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Kenapa awak mohon jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik ni?

Soalan TemudugaPegawai Tadbir dan Diplomatik

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik (soalan Lazim Temuduga)

Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai untuk jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik. Cuma pastikan korang tak melalut. 3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik?

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan PTD ini?

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik.

Korang perlu kreatif dalam soal ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Kenalkan diri awak (korang digalakkan memperkenalkan diri dalam Bahasa Inggeris).
  • Keja mana sebelum ni?
  • Apa keistimewaan awak untuk diserap ke dalam Pegawai Tadbir dan Diplomatik?
  • Apa tugas seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik?
  • Ada berapa bidang PTD? (rujuk semula 8 Bidang Tugas PTD)
  • Awak graduan UM kan? Apa yang awak belajar di UM dan kaitannya dengan PTD?
  • Cadangan penubuhan kementerian khas untuk lelaki. Apa pendapat awak?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini?
  • Ingat kan Rukun negara? Boleh sebutkan satu-persatu?
  • Apa beza Sultan dengan Agong?
  • Awak ingin bertugas di Kementerian mana? Kenapa?
  • Ada tak PTD di negeri-negeri?
  • Jawatan PTD paling tinggi di sesebuah negeri ialah?
  • Apa beza PTD dengan PTN (Pegawai Tadbir Negeri)?
  • Apa cadangan awak untuk menjadikan Malaysia lebih proaktif dalam NAM?
  • Jelaskan peranan negara dalam OIC?
  • Awak rasa ASEAN masih releven?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan Contoh Soalan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Siapa Pengeluar Rujukan Ni?

Rujukan ini merupakan keluaran InfoKerjaya PLT. InfoKerjaya PLT dah bantu lebih 83,000 graduan sejak tahun 2008/2009. Dah 12 tahun kot. Korang rasa kalau rujukan ni tipu, dorang (termasuk kami) masih selamat ke?

Boleh percaya ke rujukan ni?

Boleh rujuk cebisan kisah kejayaan di laman di atas. Tapi yang berfikir dan punya daya pemikiran normal pun boleh timbang dan tahu. Paling teruk sekali pun, korang terbaca info penting dan mustahak dalam rujukan ni! Ada lebih 250 contoh soalan temuduga sebenar di dalamnya yg korang ‘terbaca’! Dan itulah kerugian paling sadis korang.

Scam ke apa ni?

Pengeluar rujukan di atas adalah syarikat Infokerjaya PLT yang berdaftar dengan SSM. Sebuah syarikat bumiputera yang membekalkan persiapan temuduga untuk bantu kemasukan ke sektor kerajaan sejak tahun 2008/2009. Jika ada penipuan atau sebagainya boleh rujuk terus kepada pihak KPDNHEP.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 24 jam. Jadi tak perlu lagi tunggu Pos atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Korang patut miliki segera panduan yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja.

Rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Kpd korang yang berjaya dipanggil ke temuduga Pegawai Pertanian G41, dikatakan soalan temuduga PTD adalah antara yang paling ‘leceh’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga G41 lepas di soalan temuduga Pegawai Pertanian G41 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Pembantu Perikanan Gred G19 sudah dihantarkan jadual dan lokasi sesi temuduga. Untuk persediaan yang lebih mantul lagi, sila baca soalan temuduga Pembantu Perikanan G19 ini.

Panggilan temuduga untuk jawatan Penolong Pegawai Penyelidik Q29 Jabatan Perikanan Malaysia telah dikeluarkan. Sekiranya korang dipanggil, ahamdulillah. Bukan senang dpt panggilan tau. Baca soalan temuduga Penolong Pegawai Penyelidik Q29 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Jabatan Arkib Negara Malaysia telah mengiklankan kekosongan jawatan Pembantu Pemuliharaan S19 melalui SPA. Calon yg kurang sesuai pun telah ditapis dalam exam PSEE S19 baru-baru ini. Dan panggilan temuduga kepada yang diangggap agak sesuai juga telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, tahniah. Dan baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Pemuliharaan S19 ni.

Untuk calon Pegawai Imigresen yang telah melepasi peperiksaan PSEE lepas, pasti sudah lega. Namun, kali ini ujian getir seterusnya pula menyusul. Tidak lain, cabaran dalam sesi temuduga. Sila buat persediaan penuh dengan membaca contoh soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19 ini.

Kementerian Tenaga dan Sumber Asli serta Kementerian Pertahanan Malaysia sudah mengeluarkan iklan kekosongan jawatan Gred N11. Jika korang calon yang dipanggil ke stage temuduga, alhamdulillah. Sila tingkatkan persediaan korang dengan membaca 22 contoh soalan temuduga Pembantu Operasi N11 ni.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga!

Leave a Comment

error: Content is protected !!