Soalan Temuduga Pegawai Imigresen KP19

Korang berjaya dipanggil ke temuduga Pegawai Imigresen Gred KP19 pada kali ni utk ambilan Jabatan Imigresen Malaysia? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19 yg bagus?

Soalan Temuduga Pegawai Imigresen KP19 Jabatan Imigresen Malaysia

Gagal dalam temuduga Pegawai Imigresen KP19 akan ‘mematikan’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Pegawai Imigresen ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pegawai Imigresen’ yg hensem gila atau ‘Akak Pegawai Imigresen’ yg manis menawan.

Sebelum itu, bagi korang yg dapat panggilan exam online Pegawai Imigresen KP19. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk exam ni boleh diperolehi di contoh soalan peperiksaan Pegawai Imigresen KP19.

Kepada korang yg dapat panggilan ujian psikometrik Pegawai Imigresen KP19. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk ujian psikometrik ni boleh diperolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Imigresen KP19.

Permohonan jawatan kosong Pegawai Imigresen KP19

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pegawai Imigresen KP19 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pegawai Imigresen KP19 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pegawai Imigresen KP19 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEGAWAI IMIGRESEN GRED KP19 DI JABATAN IMIGRESEN MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 22 November 2020 – 27 November 2020

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pegawai-imigresen-kp19

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pegawai Imigresen KP19

Panggilan ke temuduga jawatan Pegawai Imigresen KP19 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pegawai Imigresen KP19 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pegawai Imigresen Gred KP19 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pegawai Imigresen KP19

Perjawatan Pegawai Imigresen KP19 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan pelaksana/sokongan.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di Jabatan Imigresen Malaysia.

Gaji permulaan Pegawai Imigresen KP19 ialah RM1,360.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM4,052.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM100.00.

Skop Kerja Pegawai Imigresen KP19

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pegawai Imigresen KP19. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pegawai Imigresen KP19?

Ingat skop kerja Pegawai Imigresen KP19 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

Bertanggungjawab menjalankan tugas mengeluarkan pasport dan dokumen perjalanan, mengeluarkan visa, pas dan permit, mengawal selia pergerakan keluar masuk di pintu-pintu masuk yang diwartakan serta memberi perkhidmatan sokongan yang berkualiti dan efisien kepada pelanggan jabatan untuk memantapkan lagi pengurusan organisasi serta meningkatkan mutu perkhidmatan imigresen bagi memenuhi aspirasi rakyat dan negara.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Imigresen KP19 (berkaitan jabatan / kementerian)

Pada kebiasaannya, Pegawai Imigresen KP19 akan ditempatkan di :

  • Jabatan Imigresen Malaysia

Jadi korang kena study Jabatan Imigresen negara ni betui2.

Soalan mengenai Jabatan Imigresen ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu.

Korang tahu tak Jabatan Imigresen ni duk bawah kementerian apa? Mana tahu soalan ni naik pla masa temuduga nanti. Jawapannya di bawah:

Jabatan Imigresen Malaysia adalah agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri.

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pegawai Imigresen KP19

  • Kenapa awak mohon jawatan Pegawai Imigresen KP19 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pegawai Imigresen KP19 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Imigresen KP19 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuaidan wajar dilantik ke jawatan Pegawai Imigresen KP19. Cuma pastikan korang tak melalut. 3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pegawai Imigresen KP19?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Pegawai Imigresen KP19 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pegawai Imigresen ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pegawai Imigresen KP19.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Imigresen KP19 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Pegawai Imigresen KP19yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Tolong kenalkan diri awak.
  • Awak keja mana sebelum ni?
  • Gaji tinggi tu. Kenapa awak berhenti?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Pegawai Imigresen ni?
  • Apa tugas seorang Pegawai Imigresen KP19?
  • Awak graduan UNIMAS kan? Apa awak belajar di UNIMAS dan kaitannya dengan tugas Pegawai Imigresen KP19?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya?
  • Ingat kan Rukun negara? Apa rukun negara ke-3?
  • Apa kaitan rukun negara ke-3 tu dengan keja imigresen ni?
  • Apa beza Sultan dengan Raja?
  • Jabatan Imigresen di bawah kementerian apa?
  • Apa lagi agensi lain di bawah kementerian tersebut?
  • Apa nama penuh PATI?
  • Kenapa masalah PATI ni masih tak selesai? Ada cadangan mengatasi??
  • Apa itu Visa? Apa beza dia dengan passport?
  • Visa ada 3 jenis. Sila sebutkan.
  • Ada berapa jenis pas yang awak tahu.
  • Dalam Belanjawan 2021, pada pendapat awak apakah rangsangan yang paling menarik yg ada kaitannya dengan tugas jabatan imigresen? Kenapa?
  • Apa cadangan awak untuk menjadikan Malaysia lebih proaktif dalam NAM?
  • Jelaskan peranan negara dalam OIC?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pegawai Imigresen KP19? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan contoh soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan sebagai bacaan tambahan oleh calon temuduga Pegawai Imigresen KP19).

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab utama kenapa korang kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu paling penting!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk makluman korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga SPA ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pegawai Imigresen KP19 ni, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Korang dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil. Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Korang rasa?

4) Lebih masa main PUBG

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga SPA (sesuai dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Imigresen KP19) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan temuduga bocor. Bukan soalan temuduga ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan yang hampir sama.

Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

6) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang gorang la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga SPA ni murah giler. Cuma RM30 sahaja. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sgt pun pada masa ini. Utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Lagi Hawau..

Dan disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan.

Berapa lama leh dpt rujukan tu lepas bayar?

Klu korang guna billplz (FPX) / online banking, biasanya proses ni memakan masa di antara 1 – 2 jam shaja. Jadi tak perlu lagi berminggu tunggu Pos Laju atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat utk korang mula prepare utk temuduga!

Korang patut miliki segera panduan persediaan temuduga yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja ini.

Sekali lagi dinyatakan, rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pegawai Imigresen KP19. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik, dikatakan soalan temuduga PTD adalah antara yang paling ‘memeningkan’ nak jawab. Baca contoh soalan temuduga PTD lepas di soalan temuduga Pegawai Tadbir dan Diplomatik ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Pegawai Pertanian Gred G41 dah dihantar jadual dan lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pegawai Pertanian G41 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Pembantu Perikanan Gred G19 telah dikeluarkan. Sekiranya korang dipanggil, ahamdulillah. Bukan senang dapat panggilan tau. Baca soalan temuduga Pembantu Perikanan G19 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Jabatan Perikanan Malaysia melalui SPA sudah menapis calon yg sesuai utk jawatan Q29 dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Penyelidik Q29 ni.

Jabatan Arkib Negara Malaysia dah mengiklankan kekosongan jawatan Pembantu Pemuliharaan S19 melalui SPA. Calon yg sesuai pun telah ditapis dalam exam PSEE S19 baru-baru ini. Dan kini panggilan temuduga kepada yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Pemuliharaan S19 ni.

JPA dan KKM sedang menantikan kehadiran para Pembantu Tadbir (Kewangan) W19 yang bakal menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah sesi temuduga. Sila baca contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir Kewangan W19 ni.

Pejabat SUK Melaka dah iklankan kekosongan jawatan Penolong Pegawai Tanah NT29 melalui SPA. Calon yg sesuai pun sudah ditapis dalam exam online PSEE NT29 baru-baru ini. Dan sekarang untuk sesi panggilan temuduga kepada mereka yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan temuduga NT29, baca info penting contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Tanah NT29 ni.

Jabatan Perkhidmatan Veterinar Malaysia menantikan khidmat daripada para Penolong Pegawai Veterinar G29 yg baru. Ini bagi memastikan bekalan daging dan makanan dalam negara selalu mencukupi dan bebas daripada penyakit. Calon yang dipanggil temuduga, jemput baca beberapa contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Veterinar G29 ini sebagai pelengkap persediaan korang.

PLANMalaysia sedang memperkasakan perkhidmatan mereka dengan menambah bilangan Pegawai Perancang Bandar dan Desa J41 di jabatan mereka. Andai kata korang dipanggil, syabas diucapkan. Mulakan persiapan dgn membaca beberapa contoh soalan temuduga Pegawai Perancang Bandar dan Desa J41.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Pegawai Imigresen KP19 itu nanti!

Leave a Comment

error: Content is protected !!