Soalan Temuduga Pegawai Bomba KB19

Korang dipanggil ke sesi temuduga Siri 1 Pegawai Bomba Gred KB19 ambilan Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia pada 5 September 2021 – 24 September 2021 ini? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Pegawai Bomba KB19 yg bagus?

Soalan Temuduga Pegawai Bomba KB19

Gagal dalam temuduga Pegawai Bomba KB19 akan ‘membunuh’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Pegawai Bomba KB19 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pegawai Bomba’ yg hensem gila atau ‘Akak Pegawai Bomba’ yg manis menawan.

Sebelum itu, bagi korang yg dapat panggilan exam online Pegawai Bomba KB19. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk exam ni boleh diperolehi di contoh soalan peperiksaan Pegawai Bomba KB19.

Kepada korang yg dapat panggilan ujian psikometrik Pegawai Bomba KB19. Buat persiapan yg rapi utk menghadapi ujian ini! Bahan-bahan ulangkaji utk ujian psikometrik ni boleh diperolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Bomba KB19.

Permohonan jawatan kosong Pegawai Bomba KB19

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pegawai Bomba KB19 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pegawai Bomba KB19 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pegawai Bomba KB19 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEGAWAI BOMBA GRED KB19 DI JABATAN BOMBA DAN PENYELAMAT MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 5 SEPTEMBER 2021 – 24 SEPTEMBER 2021

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/jadual-temuduga-pegawai-bomba-siri-1

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pegawai Bomba KB19

Panggilan ke temuduga jawatan Pegawai Bomba KB19 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pegawai Bomba KB19 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pegawai Bomba KB19 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pegawai Bomba KB19, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pegawai Bomba KB19

Perjawatan Pegawai Bomba KB19 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan Pelaksana dan sokongan.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di pelbagai kementerian atau jabatan. Tapi utk kali ini, calon yang berjaya akan ditempatkan di bawah Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia.

Berikut adalah jadual gaji Pegawai Bomba KB19:

Gaji minimum RM1,360.00
Gaji maksimum RM4,052.00
Kenaikan Gaji TahunanRM100.00
Jadual Gaji Pegawai Bomba Gred KB19

Gaji permulaan Pegawai Bomba KB19 ialah RM1,360.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM4,052.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM100.00.

Skop Kerja Pegawai Bomba KB19

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pegawai Bomba KB19. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pegawai Bomba KB19?

Ingat skop kerja Pegawai Bomba KB19 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

Bertanggungjawab melaksanakan kerja-kerja operasi pemadaman dan penyelamatan, penyelenggaraan harian dan pemanduan jentera bomba serta melaksanakan kerja-kerja pengawasan di bilik kawalan dan pemeriksaan premis.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Bomba KB19 (berkaitan jabatan / kementerian)

Untuk temuduga kali ini, Pegawai Bomba KB19 akan ditempatkan di :

  • Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia

Jadi korang kena study jabatan dan kementerian yg terlibat betui2.

Soalan mengenai jabatan ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya – Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia ni di bawah kementerian apa?

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pegawai Bomba KB19

  • Kenapa awak mohon jawatan Pegawai Bomba KB19 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pegawai Bomba KB19 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Bomba KB19 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira Temuduga Secara Online In Situ (TSOI) mahupun Temuduga Secara Bersemuka (TSB) untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai dan wajar dilantik ke jawatan Pegawai Bomba KB19. Cuma pastikan korang tak melalut. 2-3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pegawai Bomba KB19?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Pegawai Bomba KB19 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pegawai Bomba KB19 ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pegawai Bomba KB19.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Bomba KB19 (soalan popular)

Nota: Contoh soalan temuduga Pegawai Bomba KB19 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Boleh perkenalkan diri awak.
  • Awak kerja mana sebelum ni?
  • Gaji bagus tu. Kenapa awak tak teruskan?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Pegawai Bomba KB19 ni?
  • Apa tugas utama seorang Pegawai Bomba KB19?
  • Hmm.. Awak graduan Universiti X. Apa yang awak belajar di sana dan kaitannya dgn tugas sebagai Pegawai Bomba KB19?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya? Ingat tak?
  • Ingat kan Rukun negara? Boleh sebutkan rukun negara ketiga?
  • Apa beza Raja dengan Agong?
  • Dalam Belanjawan 2021, pada pendapat awak apakah rangsangan yang paling menarik? Kenapa?
  • Apakah peranan utama Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia?
  • Bomba ni kerja dia padam api saja kah?
  • Kalau tidak. Apa lagi tugas lain bomba?
  • Bagaimanakah memperbaharui RESIT ALAT PEMADAM API?
  • Adakah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia menyediakan khidmat PEMBELAJARAN AWAM?
  • Bagaimanakah cara untuk mendapatkan salinan LAPORAN KEBAKARAN (SLKK)?
  • Bagaimanakah pemunya/penghuni/mangsa bagi premis/kenderaan yang terlibat dalam insiden kebakaran yang dilaporkan kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia boleh mendapatkan Laporan Mengenai Punca Kebakaran (LPK 1)?
  • Apakah tindakan pemunya premis sekiranya masih menyimpan tabung halon atau masih menggunapakai sistem pencegahan kebakaran menggunakan halon?
  • Awak rasa ASEAN masih releven?
  • Awak sanggup ke kalau dihantar ke kawasan Sarawak?
  • Sanggup kerja lebih masa?
  • Kerja ni banyak tekanan, so awak boleh kerja di bawah tekanan?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pegawai Bomba KB19 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut..

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pegawai Bomba KB19? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan contoh soalan temuduga Pegawai Bomba KB19

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan sebagai bacaan tambahan oleh calon temuduga Pegawai Bomba KB19).

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab utama kenapa korang kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu paling penting!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk makluman korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga SPA ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pegawai Bomba KB19 ni, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Korang dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil. Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Korang rasa?

4) Lebih masa main PUBG

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga SPA (sesuai dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Bomba KB19) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan temuduga bocor. Bukan soalan temuduga ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan yang hampir sama.

Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

6) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang gorang la kan..

7) Murah gila gais!

Rujukan contoh soalan temuduga SPA ni murah giler gais. Cuma RM30 sahaja. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sgt pun. Utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Lagi hawau..

Dan disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan.

Berapa lama leh dpt rujukan tu lepas bayar?

Klu korang guna billplz (FPX) / online banking, biasanya proses ni memakan masa di antara 1 – 2 jam shaja. Jadi tak perlu lagi berminggu tunggu Pos Laju atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat utk korang mula prepare utk temuduga!

Korang patut miliki segera panduan persediaan temuduga yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja ini.

Sekali lagi dinyatakan, rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pegawai Bomba KB19. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Kekosongan jawatan Laskar Kelas II Maritim Gred T1 di Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sudah diiklankan. Dan kini panggilan temuduga Laskar Kelas II Maritim Gred T1 kepada calon yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan temuduga ini, mohon dibaca info penting contoh soalan temuduga Laskar Kelas II Maritim Gred T1 ni.

Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang sedang menantikan kehadiran bakal Penolong Pegawai Seni Bina JA29 yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga yg digeruni ramai calon. Sila baca contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Seni Bina JA29 ni utk persediaan awal.

Kementerian Belia dan Sukan telah mengeluarkan iklan pengambilan utk Pembantu Belia dan Sukan S19. Proses pengambilan sedang giat dijalankan. Kepada korang yang berjaya dipanggil ke stage temuduga, buat bebaik. Sementera itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Pembantu Belia dan Sukan S19 ni sebagai persiapan awal.

Penolong Juruaudit W29 adalah jawatan yg ‘rare’ dan agak jarang dibuat pengambilan oleh SPA. Mungkin ini peluang baik korang. Buat persediaan sebaiknya dan jangan lupa baca soalan temuduga Penolong Juruaudit W29 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Leftenan Muda Maritim T13, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘rumit’ nak dijawab. Baca contoh soalan temuduga lepas di soalan temuduga Leftenan Muda Maritim T13 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Pembantu Hidupan Liar G11 dah diemelkan jadual dan alamat lokasi temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pembantu Hidupan Liar G11 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Jurubahasa Gred LA19 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga sekarang ni tau. Baca contoh soalan temuduga Jurubahasa Gred LA19 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

AADK dan Kementerian Pertahanan Malaysia melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Pembantu Penyediaan Makanan N19 dalam exam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada calon yang berjaya telah dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan ni, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Penyediaan Makanan N19.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Pegawai Bomba KB19 itu nanti dengan baik!

4 thoughts on “Soalan Temuduga Pegawai Bomba KB19”

  1. Assalamualaikum , tuan/puan . Terima kasih atas perkongsian yang di beri mengenai temuduga bomba kb19 . Rujukan ini sangat membantu dan bermanfaat bagi saya dlm menjawab soalan2 temuduga nanti. Saya calon utk di temuduga pada 6hb ini . Harap lulus temuduga . Amin

    Reply
  2. Hi Ramasuddin Samsul. Sy juga calon temu duga lisan tapi tarikh temu duga saya 21hb. Jikalau ramasuddin ada pengalaman sudah ,boleh lh tunjuk ajar saya hehe.
    .goodluck Ramasuddin.sy doa kan kau lulus. Kalau da siap temu duga jangan lupa beri tunjuk ajar saya☺️. Tq tuhan memberkati

    Reply
  3. Hai , Abang ii, ajarkan saya juga bang. Saya calon pengawai bomba KB19 termuda daerah saya ,saya sudah berusaha cari info sedalam mungkin, tapi ada soalan yang buntu untuk dicari,tolong saya juga bang

    Reply

Leave a Comment

error: Content is protected !!