Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41

Korang berjaya dipanggil ke sesi temuduga Pegawai Penerangan Gred S41 pada 29 November 2022 – 14 Disember 2022 ini utk di ambilan Jabatan Penerangan Malaysia? Tahniah2! Masalahnya kini ialah : sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare dan masih tercari-cari contoh soalan temuduga Pegawai Penerangan S41 yg bagus?

Gagal dalam temuduga Pegawai Penerangan S41 akan ‘memusnahkan’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan tetap. Gagal temuduga Pegawai Penerangan S41 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pegawai Penerangan’ yg hensem gila atau ‘Akak Pegawai Penerangan’ yg manis menawan.

Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41

Sebelum itu, bagi korang yg dapat panggilan ke ujian psikometrik Pegawai Penerangan (Pendidikan Kesihatan) Gred S41 untuk ambilan di Kementerian Kesihatan Malaysia pada 15 November 2022 ini. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk ujian psikometrik ni boleh diperolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Penerangan S41.

Kepada korang yg dapat panggilan ke PSEE Pegawai Penerangan S41 pada kali ini. Tolong jangan bazirkan peluang yg diberi dan buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk peperiksaan online ni boleh diperolehi di contoh soalan peperiksaan Pegawai Penerangan S41.

Permohonan jawatan kosong Pegawai Penerangan S41

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pegawai Penerangan S41 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pegawai Penerangan S41 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pegawai Penerangan S41 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku telah luput.

Semakan penjadualan temuduga Pegawai Penerangan S41

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PEGAWAI PENERANGAN GRED S41 DI JABATAN PENERANGAN MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 29 NOVEMBER 2022 – 14 DISEMBER 2022

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pegawai-penerangan-s41

Portal SPA :

https://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pegawai Penerangan S41

Panggilan ke temuduga jawatan Pegawai Penerangan S41 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain, sesi temuduga Pegawai Penerangan S41 lah yang akan menjadi medan pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pegawai Penerangan S41 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pegawai Penerangan S41, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pegawai Penerangan S41

Perjawatan Pegawai Penerangan S41 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan Pengurusan dan Profesional. Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di Jabatan Penerangan.

Gaji minimum RM2,078.00
Gaji maksimum RM9,544.00
Kenaikan Gaji TahunanRM225.00
Jadual Gaji Pegawai Penerangan Gred S41

Gaji permulaan Pegawai Penerangan S41 ialah RM2,078.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM9,544.00 (maksimum).

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM225.00.

Skop Kerja Pegawai Penerangan S41

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pegawai Penerangan S41. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pegawai Penerangan S41?

Sila ingat skop kerja Pegawai Penerangan S41 ini utk kegunaan semasa temuduga nanti:

Di peringkat Unit Komunikasi Korporat Agensi, Jabatan Dan Kementerian. Seorang Pegawai Penerangan S41 bertanggungjawab:

(a) Sebagai “Focal Point” kementerian dan agensi dalam penyampaian dan penyaluran maklumat diperingkat kementerian, nasional dan antarabangsa.
(b) Penyelarasan majlis / program / aktiviti secara kerjasama strategik dengan lain-lain kementerian dan agensi.
(c) Melaksanakan program perhubungan awam kerajaan.
(d) Membantu pengurusan lawatan rasmi kementerian.
(e) Melaksanakan penerbitan-penerbitan bercetak dan digital secara berkala (Majalah, Buku Kecil, Laporan Tahunan, Koleksi Ucapan).
(f) Membantu pengurusan acara rasmi kementerian.
(g) Menyelaras dan memantau pengurusan aduan, pertanyaan dan khidmat pelanggan.
(h) Mengendalikan urusan berkaitan pentadbiran dan kewangan.
(i) Memantau dan mengurus isu berbangkit dan penyediaan maklumbalas di media cetak, media elektronik dan media sosial.
(j) Merancang dan mambangunkan kandungan kreatif untuk penerbitan konvensional dan digital.
(k) Membina hubungan bersama pihak media dan influencer media.
(l) Melaksanakan pengurusan media kementerian.
(m) Melaksanakan pemantauan berita-berita di media massa dan media sosial.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41 (berkaitan jabatan / kementerian)

Pada kebiasaannya, Pegawai Penerangan S41 akan ditempatkan di :

  • Kementerian Kesihatan Malaysia
  • Jabatan Penerangan Malaysia

Jadi korang kena study jabatan dan kementerian yg terlibat betui2.

Soalan mengenai Jabatan Penerangan ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya – apakah tugas seorang Pegawai Penerangan S41 di Jabatan Penerangan Malaysia?

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pegawai Penerangan S41

  • Kenapa awak mohon jawatan Pegawai Penerangan S41 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pegawai Penerangan S41 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga. Tidak kira untuk jawatan kerajaan mahupun swasta. Dan tak kira sama ada Temuduga Secara Online In Situ (TSOI) atau pun temuduga secara bersemuka (face to face).

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai untuk jawatan Pegawai Penerangan S41. Cuma pastikan korang tak melalut. 2 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pegawai Penerangan S41?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pegawai Penerangan S41 ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pegawai Penerangan S41.

Korang perlu kreatif dalam soal ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41 (soalan popular)

Nota: Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri awak (korang digalakkan memperkenalkan diri dalam Bahasa Inggeris).
  • Keja kat mana sebelum ni?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan ni?
  • Apa tugas seorang Pegawai Penerangan S41?
  • Awak graduan UM kan? Apa yg awak belajar di UM & kaitannya dgn Pegawai Penerangan S41?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini?
  • Ingat kan Rukun negara? Apa dia yg pertama?
  • Apa beza Sultan dengan Agong?
  • Dimana boleh memperoleh maklumat-maklumat mengenai kenegaraan?
  • Bagaimana kita ingin membeli foto-foto yang terdapat di Jabatan Penerangan?
  • Adakah awak mengetahui tanggungjawab Komuniti Harapan Malaysia?
  • Adakah awak tahu mengenai Pusat Maklumat Rakyat (PMR) dan jelaskan?
  • Apakah fungsi PENTARAMA?
  • Apakah matlamat Program Pertandingan Pengisahan Kenegaraan?
  • Nyatakan 10 bahagian di Jabatan Penerangan Malaysia?
  • Apa cadangan awak untuk menjadikan Malaysia lebih proaktif dalam NAM?
  • Awak rasa ASEAN masih releven?

Sebaik-baiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pegawai Penerangan S41 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut.

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pegawai Penerangan S41? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan Contoh Soalan Temuduga Pegawai Penerangan S41

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Penerangan S41.

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab utama kenapa korang kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu paling penting!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk makluman korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga SPA ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pegawai Penerangan S41 ni, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Korang dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil. Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Korang rasa?

4) Lebih masa main PUBG

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga SPA (sesuai dimanfaatkan oleh calon temuduga Pegawai Penerangan S41) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

5) Guna pengalaman 14 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan temuduga bocor. Bukan soalan temuduga ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan yang hampir sama.

Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 14 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

6) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang gorang la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga SPA ni murah giler. Cuma RM30 sahaja. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sgt pun pada masa ini. Utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Lagi Hawau..

Dan disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi, kita masih dalam musim COVID ni). Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan.

Berapa lama leh dpt rujukan tu lepas bayar?

Klu korang guna billplz (FPX) / online banking, biasanya proses ni memakan masa di antara 1 – 2 jam shaja. Jadi tak perlu lagi berminggu tunggu Pos Laju atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat utk korang mula perpare temuduga!

Korang patut miliki segera panduan persediaan temuduga yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja ini.

Sekali lagi dinyatakan, rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pegawai Penerangan S41. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Pegawai Optometri U41 adalah jawatan yg ‘agak rare’ dan jarang dibuat pengambilan oleh SPA untuk penempatan di KKM. Jadi, soalan yg diajukan mmg agak sukar ditebak. Buat persediaan sebaiknya dan jangan lupa baca soalan temuduga Pegawai Optometri U41 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Penolong Pegawai Psikologi S29, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘leceh’ nak dijawab. Baca contoh soalan temuduga lepas di soalan temuduga Penolong Pegawai Psikologi S29 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage temuduga Kurator Gred S41 dah diemelkan jadual dan masa temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Kurator Gred S41 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Inspektor Polis telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga sekarang ni. Baca contoh soalan temuduga Inspektor Polis ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

Jabatan Polis Diraja Malaysia melalui sistem e-pengambilan mereka telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Konstabel Polis dalam ujian SPiER baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada calon yang berjaya telah mulai dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan ni, baca info penting contoh soalan temuduga Konstabel Polis.

Kekosongan jawatan Pegawai Syariah LS41 di Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia sudah diiklankan. Dan kini panggilan temuduga Pegawai Syariah LS41 sudah dikeluarkan kepada calon yang berjaya. Jika korang dapat panggilan temuduga ini, mohon dibaca info penting contoh soalan temuduga Pegawai Syariah LS41 ni.

Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia sedang menantikan kehadiran calon-calon Pegawai Geosains C41 (Kimia) yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga yg digeruni ramai calon. Sila baca contoh soalan temuduga Pegawai Geosains C41 (Kimia) ni utk persediaan awal.

Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengeluarkan iklan pengambilan utk Pegawai Perubatan UD43. Proses pengambilan sedang giat dijalankan. Kepada korang yang berjaya dipanggil ke stage temuduga ini, buat bebaik. Sementara itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Pegawai Perubatan UD43 ni sebagai persiapan awal.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Pegawai Penerangan S41 itu nanti!

Leave a Comment

error: Content is protected !!