Soalan Temuduga Pembantu Geosains C19

Adakah korang dipanggil ke sesi temuduga Pembantu Geosains Gred C19 utk ambilan di Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia pada 20 Februari 2022 – 25 Februari 2022 ini? Tahniah2! Masalahnya kini ialah – sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare? Dan masih lagi tercari-cari contoh soalan temuduga Pembantu Geosains C19 yg bagus?

Soalan Temuduga Pembantu Geosains C19

Gagal dalam temuduga Pembantu Geosains C19 akan ‘membunuh’ peluang korang untuk dilantik ke jawatan kontrak, apa lagi ke jawatan tetap. Gagal temuduga Pembantu Geosains C19 ini juga akan ‘memusnahkan’ harapan korang untuk menjadi ‘Abg Pembantu Geosains’ yg hensem gila atau ‘Akak Pembantu Geosains’ yg manis menawan.

Kepada korang yg dapat panggilan ujian psikometrik Pembantu Geosains C19 ambilan Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia yg dijadualkan dalam waktu terdekat ini. Buat persiapan yg rapi utk menghadapi ujian ini! Bahan-bahan bacaan utk ujian psikometrik ni boleh diperolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Geosains C19.

Sementara itu, bagi korang yg dapat panggilan PSEE Pembantu Geosains C19 ambilan Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia pada kali ini. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk exam ni boleh diperolehi di contoh soalan peperiksaan Pembantu Geosains C19.

Permohonan jawatan kosong Pembantu Geosains C19

Sekiranya korang ingin mengisi kekosongan jawatan Pembantu Geosains C19 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang SPA9 di Portal SPA. Permohonan jawatan kosong Pembantu Geosains C19 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Tempoh sahlaku permohonanan

Suka diingatkan, tempoh sahlaku permohonan (termasuk jawatan Pembantu Geosains C19 ini) adalah satu (1) tahun. Korang dikehendaki mengisi semula atau mengemaskini permohonan SPA9 apabila tempoh sahlaku tersebut telah luput.

Semakan penjadualan temuduga

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

1) PEMBANTU GEOSAINS GRED C19 (SABAH) DI JABATAN MINERAL DAN GEOSAINS MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 20 FEBRUARI 2022 – 25 FEBRUARI 2022

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/jadual-temuduga-pemeriksa-pembantu-geosains-c19-sabah

2) PEMBANTU GEOSAINS GRED C19 (SARAWAK) DI JABATAN MINERAL DAN GEOSAINS MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 20 FEBRUARI 2022 – 25 FEBRUARI 2022

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/jadual-temuduga-pemeriksa-pembantu-geosains-c19-sarawak

3) PEMBANTU GEOSAINS GRED C19 (SEMENANJUNG) DI JABATAN MINERAL DAN GEOSAINS MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 20 FEBRUARI 2022 – 25 FEBRUARI 2022

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/jadual-temuduga-pemeriksa-pembantu-geosains-c19-semenanjung

Portal SPA :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Persaingan jawatan Pembantu Geosains C19

Panggilan ke temuduga jawatan Pembantu Geosains C19 ini adalah ramai dan ini pasti mengundang persaingan yang tinggi. Kesilapan kecil semasa temuduga akan membawa padah!

Ini kerana, tidak lain dan tidak bukan, sesi temuduga Pembantu Geosains C19 lah yang akan menjadi medan utama pembuangan calon!

Jadi sekiranya korang calon yang dipanggil,

Berhati-hatilah dan persiapkan diri dengan kemahiran menghadapi temuduga Pembantu Geosains C19 yang mantap! – pesanan soalantemuduga.com

Kami tidak mahu, korang gagal padahal sudah pergi sejauh ini.

Sebelum ke contoh soalan temuduga Pembantu Geosains C19, sedikit pengenalan untuk jawatan ini.

Gaji Pembantu Geosains C19

Perjawatan Pembantu Geosains C19 adalah jawatan yang termasuk di dalam kumpulan sokongan dan pelaksana.

Calon yang melepasi temuduga akan ditempatkan di pelbagai kementerian atau jabatan. Tapi utk kali ini, calon yang berjaya akan ditempatkan di bawah Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia.

Berikut adalah jadual gaji Pembantu Geosains C19:

Gaji minimum RM1,357.00
Gaji maksimum RM4,008.00
Kenaikan Gaji TahunanRM100.00
Jadual Gaji Pembantu Geosains Gred C19

Gaji permulaan Pembantu Geosains C19 ialah RM1,357.00 (minimum).

Kadar gaji maksimum adalah RM4,008.00.

Sementara kadar KGT (kenaikan gaji tahunan) adalah sebanyak RM100.00.

Skop Kerja Pembantu Geosains C19

Korang mesti tahu deskripsi tugas seorang Pembantu Geosains C19. Jarang sekali soalan berkaitan bidang tugas tidak disoal dalam temuduga kerja kerajaan.

Apakah skop kerja / deskripsi tugas Pembantu Geosains C19?

Ingat skop kerja Pembantu Geosains C19 ini untuk kegunaan semasa menjawab soalan temuduga nanti:

  1. Membantu melaksanakan kerjalapangan pemetaan geologi/ survei geokimia/ mineral perindustrian/ mineral tenaga/ geofizik/ geologi marin/ hidrogeologi/ geologi kejuruteraan/ geobencana/ geologi terain/ geologi warisan/ geologi alam sekitar.
  2. Membantu melaksanakan kajian mineralogi & petrologi/ paleontologi &  stratigrafi /  sedimentologi/ penderiaan jauh.
  3. Membantu menyediakan peta trabas dan lokasi persampelan.
  4. Menyediakan peralatan kerjalapangan termasuk urusan pembelian kecil bahan keperluan.
  5. Membuat tempahan kenderaan kerjalapangan.
  6. Mengurus pengambilan pekerja sambilan dan menguruskan borang tuntutan gaji dan elaun kerjalapangan.
  7. Membantu trabas/ ukur tanah/ survei pantai/ seismic /imbasan sonar, penentuan lokasi persampelan, cerapan dan pengutipan sampel lapangan.
  8. Membantu survei sonar, imbasan sisi.
  9. Membantu memproses dan menyiapkan sampel lapangan.
  10. Membantu pengumpulan data statistik mineral perindustrian.
  11. Membantu penawanan data lapangan dan keputusan analisis.
  12. Membantu menyediakan log geologi.
  13. Menyediakan keratan nipis batuan/ keratan gilap.
  14. Membantu pengawetan fosil.
  15. Membantu menyediakan rekod kerjalapangan.
  16. Membantu pengemaskinian pangkalan data.
  17. Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh pegawai atasan.

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Geosains C19 (berkaitan jabatan / kementerian)

Untuk temuduga kali ini, Pembantu Geosains C19 akan ditempatkan di :

  • Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia

Jadi korang kena study jabatan dan kementerian yg terlibat betui2.

Soalan mengenai jabatan / suk ini dijamin akan keluar. Cuma tak tahu la yang mana satu. Misalnya – Jabatan Mineral Dan Geosains Malaysia ni di bawah kementerian apa?

Basically, kami nasihatkan calon untuk hafal maklumat seperti nama menteri, timbalan menteri, Ketua Pengarah, timbalan Ketua Pengarah, fungsi jabatan-jabatan, fungsi institut-institut, misi, visi dan lain-lain.

Contoh Soalan Bonus Temuduga Pembantu Geosains C19

  • Kenapa awak mohon jawatan Pembantu Geosains C19 ni?

Biasanya ini juga merupakan antara soalan yang sering diajukan.

Kami tidak boleh sediakan jawapan bagi pihak korang, kerana: lain calon, lain pula matlamat bagi pihak dirinya.

Sila baca semua yang korang mampu mengenai jawatan ini dan kementerian / jabatan terlibat. Kemudian buat rumusan dan kaitkan dengan penyertaan korang sebagai seorang Pembantu Geosains C19 yang berkaliber. – pesanan soalantemuduga.com

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Geosains C19 (soalan Lazim Temuduga)

  • Sila ceritakan serba sedikit mengenai diri awak.

Percaya atau tidak, soalan asas ini adalah soalan paling popular di dalam mana-mana temuduga tidak kira Temuduga Secara Online In Situ (TSOI) mahupun Temuduga Secara Bersemuka (TSB) untuk jawatan kerajaan mahupun swasta.

Sediakan jawapan dalam bentuk kronologi hidup korang termasuklah pencapaian akademik dan pengalaman kerja (jika ada). – pesanan soalantemuduga.com

Tekankan aspek-aspek ini agar korang tampak sesuai dan wajar dilantik ke jawatan Pembantu Geosains C19. Cuma pastikan korang tak melalut. 2-3 minit adalah jangkamasa yang sesuai, lebih daripada itu akan membuat penemuduga bosan dan mulai hilang tumpuan terhadap korang.

  • Pada pandangan awak, apakah ciri-ciri yang diperlukan untuk mengisi jawatan sebagai Pembantu Geosains C19?

Jawapan untuk soalan ini hanya akan korang perolehi dengan pembacaan secara menyeluruh. Jadi jangan malas mendapatkan maklumat lanjut berkenaan jawatan Pembantu Geosains C19 ini. Baca dan catatkan apakah ciri calon yang sesuai bagi mengisi jawatan ini.

  • Apakah yang awak boleh sumbangkan sekiranya dilantik ke jawatan Pembantu Geosains C19 ini?

Sekiranya bernasib baik dan korang diajukan dengan soalan ini. Maka, ini adalah soalan yang menjadi peluang terbaik kepada korang untuk menunjukkan kebolehan. Kaitkan pengalaman dan kemahiran korang kemudian sesuaikan dengan jawatan Pembantu Geosains C19.

Korang perlu kreatif dalam menangani soalan temuduga ini. Penemuduga ingin mengetahui sejauh mana korang boleh berfungsi dan berguna sekiranya dilantik kelak. Jadi jangan sia-siakan soalan ini.

Nota: Contoh soalan temuduga Pembantu Geosains C19 yang kami beri di bawah hanyalah sebagai rujukan sahaja. Tidak dijamin korang akan dapat soalan yang serupa.

  • Sila kenalkan diri awak.
  • Awak kerja mana sebelum ni?
  • Gaji bagus tu. Kenapa awak tak teruskan?
  • Apa kelebihan awak untuk diserap ke dalam jawatan Pembantu Geosains C19 ni?
  • Apa tugas utama seorang Pembantu Geosains C19?
  • Hmm.. Awak graduan Universiti X. Apa yang awak belajar di sana dan kaitannya dgn tugas sebagai Pembantu Geosains C19?
  • Apa tema kemerdekaan tahun ini ya? Ingat tak?
  • Ingat kan Rukun negara? Boleh sebutkan rukun negara kelima?
  • Apa beza Raja dengan Agong?
  • Katakan saya ingin tahu komoditi harga semasa bagi produk-produk mineral perindustrian bagi dolomite dan batu kapur contohnya seperti GCC (75 micron). Mana nak cari maklumat ni?
  • Apakah jenis eksperimen yang diperlukan untuk mengenalpasti jenis tanah non-newtonian iaitu sisa yang ditinggalkan oleh tsunami?
  • Apakah akan berlaku sekiranya pemegang sijil pembedil atau sijil juruletup sedia ada tidak menukar kepada Lesen Pembedil?
  • Sekiranya seorang peniaga berniat untuk mengeluarkan air botol mineral dengan syarikat beliau sendiri. Bagaimana caranya untuk beliau dapatkan nasihat untuk memulakan perniagaan tersebut?
  • Bagaimanakah format laporan bagi penyediaan Skim Operasi Pengkuarian oleh Jurutera Perunding Lombong?
  • Dalam Belanjawan 2022, pada pendapat awak apakah rangsangan yang paling menarik? Kenapa?
  • Jika seseorang ingin membuat ujian terhadap pasir kering, sampel perlu dimajukan ke JMG negeri mana?
  • Jawatan ni gaji dia kecik. Awak tak kisah ke?
  • Awak sanggup ke dihantar ke pedalaman Sabah Sarawak?
  • Awak boleh kerja berpasukan?
  • Biasa kerja ni lebih masa. Boleh ke?
  • Jelaskan peranan negara dalam APEC?
  • Ada apa-apa soalan?

Tapi sebaiknya cuba dapatkan jawapan bagi soalan contoh soalan temuduga Pembantu Geosains C19 di atas. Manalah tahu kalau untung sabut, maka timbul la ia. Terapung-apung camtu. Kan..

Tapi apa yang paling korang perlukan sebenarnya ialah rujukan di bawah.

Untuk persediaan yang lebih rapi, terus dapatkan rujukan berikut..

Rujukan Temuduga Kerja Kerajaan

Dah bersedia untuk temuduga jawatan Pembantu Geosains C19? Ianya adalah salah satu jawatan kerajaan. Rujukan persediaan yang paling tepat untuk temuduga kerja kerajaan adalah:

Rujukan contoh soalan temuduga Pembantu Geosains C19

Rujukan temuduga ini adalah persediaan kerangka umum untuk semua jawatan kerja kerajaan. Walaupun ia tidak spesifik untuk satu-satu jawatan (tetapi amat sesuai sekali dimanfaatkan sebagai bacaan tambahan oleh calon temuduga Pembantu Geosains C19).

Atau pun,

Korang juga boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang sudah dikongsikan sebelum ini, post ini membincangkan beberapa contoh soalan dan jawapan temuduga SPA.

Atau pun,

Korang juga boleh baca tujuh (7) soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dlm temuduga. Hafal cara menjawab yg kami berikan di sana.

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab utama kenapa korang kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu paling penting!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk makluman korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga SPA ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pembantu Geosains C19 ni, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Korang dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil. Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Korang rasa?

4) Lebih masa main COC

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga SPA (sesuai dimanfaatkan oleh calon temuduga Pembantu Geosains C19) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

5) Guna pengalaman 14 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan temuduga bocor. Bukan soalan temuduga ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan yang hampir sama.

Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 14 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

6) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang gorang la kan..

7) Murah gila gais!

Rujukan contoh soalan temuduga SPA ni murah giler gais. Cuma RM30 sahaja. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sgt pun. Utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Lagi hawau..

Dan disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

First of all, rujukan soalan temuduga Kerja Kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan.

Berapa lama leh dpt rujukan tu lepas bayar?

Klu korang guna billplz (FPX) / online banking, biasanya proses ni memakan masa di antara 1 – 2 jam shaja. Jadi tak perlu lagi berminggu tunggu Pos Laju atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat utk korang mula prepare utk temuduga!

Korang patut miliki segera panduan persediaan temuduga yang cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga Kerja ini.

Sekali lagi dinyatakan, rujukan ini amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pembantu Geosains C19. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Kekosongan jawatan Pegawai Penilaian W41 di JPPH sudah diiklankan. Dan kini panggilan temuduga Pegawai Penilaian W41 sudah dikeluarkan kepada calon yang berjaya. Jika korang dapat panggilan temuduga ini, mohon dibaca info penting contoh soalan temuduga Pegawai Penilaian W41 ni.

KDN sedang menantikan kehadiran calon-calon Pemeriksa Cap Jari N19 yang akan menyertai mereka. Tapisan terakhir akan berlangsung tidak lama lagi. Tapisan itu adalah stage temuduga yg digeruni ramai calon. Sila baca contoh soalan temuduga Pemeriksa Cap Jari N19 ni utk persediaan awal.

Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengeluarkan iklan pengambilan utk Pegawai Kesihatan Persekitaran U41. Proses pengambilan sedang giat dijalankan. Kepada korang yang berjaya dipanggil ke stage temuduga ini, buat bebaik. Sementara itu, korang boleh rujuk contoh soalan temuduga Pegawai Kesihatan Persekitaran U41 ni sebagai persiapan awal.

Pegawai Antidadah S41 adalah jawatan yg ‘popular’ dan sering dibuat pengambilan oleh SPA untuk penempatan di AADK. Jadi, calon yg dipanggil mmg super ramai. Buat persediaan sebaiknya dan jangan lupa baca soalan temuduga Pegawai Antidadah S41 ini.

Kpd korang yg berjaya dipanggil ke stage temuduga Penolong Kurator S29, dikatakan soalan temuduga ni merupakan antara yang agak ‘rumit’ nak dijawab. Baca contoh soalan temuduga lepas di soalan temuduga Penolong Kurator S29 ni.

Calon yang berjaya dipanggil ke stage Pembantu Tadbir Undang-Undang L19 dah diemelkan jadual dan masa temuduga. Utk persediaan yang lebih mapan lagi, sila baca soalan temuduga Pembantu Tadbir Undang-Undang L19 ini.

Panggilan temuduga utk jawatan Pegawai Dietetik U41 telah dikeluarkan. Sekiranya korang juga dipanggil, ahamdulillah. Bukan mudah nak dapat panggilan temuduga sekarang ni. Baca contoh soalan temuduga Pegawai Dietetik U41 ni untuk menambahbaik persediaan temuduga korang.

AADK melalui SPA telah selesai menapis calon yg sesuai utk jawatan Pembantu Antidadah S19 dalam PSEE baru-baru ini. Dan panggilan ke sesi temuduga kepada calon yang berjaya telah mulai dikeluarkan. Jika korang dapat panggilan ni, baca info penting contoh soalan temuduga Pembantu Antidadah S19.

Korang bertuah dipanggil ke sesi temuduga Pegawai Farmasi UF41? Memang nasib baik betul. Namun, nak lepas bukannya mudah. Korang kena prepare betul-betul. Sebagai langkah pertama, baca dulu soalan temuduga Pegawai Farmasi UF41 ni.

Semoga berjaya menjawab semua soalan temuduga Pembantu Geosains C19 itu nanti dengan baik!

Leave a Comment

error: Content is protected !!